Zdravá chia semínka

Popularita chia semínek stále roste a není se čemu divit. Díky jejich zdravotním přínosům se stávají stále více a více vyhledávanou potravinou. Již staří Aztékové, Mayové a Inkové jedli tato malá semínka, které považovali za důležitý zdroj energie v nehostinných podmínkách.

Rostlina

Chia semínka rostou na jednoleté bylině nazývané šalvěj hispánská. Jak název sám napovídá, domovinou rostliny jsou horské oblasti Střední Ameriky. Rostlina je pěstována zejména pro její jedlá semínka. Bylina vyrůstý až do výšky jednoho metru a kvete bílými nebo fialovými květy. Díky rychlému růstu se používá i jako dekorativní rostlina, její semínka se zasadí do květináčů ve tvaru zvířat, které se poté nazývají chia pets neboli chia zvířátka.

Pojmenování semínek není náhodné. Protože historie užívání chia sahá až k Aztékům či Mayům, není divu, že právě tyto starobylé civilizace se zasloužili o jejich pojmenování. Mayské pojmenování semínek značí “sílu”, zatímco dle Aztéků znamená “chian” výraz pro olejnatý. V dávných dobách se chia semínky dokonce platilo a mexický stát Chiapas dostal své jméno právě díky pěstování chia semínek.

Zdraví

Přestože mají tato šedá až černá semínka velikost zhruba 1 milimetru, tak vynikají vysokým obsahem velmi dobře vstřebatelného vápníku, draslíku, železa, sodíku, zinku, hořčíku, bóru, fosforu a vitamínů A, B, C, D, E, K a dalších živin. Rádi bychom zdůraznili vysoký podíl tuků až 30 %, a z toho přes polovinu tvoří omega 3 mastná nenasycená kyselina, která je pro nás velmi důležitá. Tělo si ji nedokáže vytvořit samo, a tak jedinou cestou jak ji přijímat, je skrze potravu. Semínka jsou vyjímečná také tím, že obsahují 15x více hořčíku než brokolice, 7x více omega-3 mastných kyselin než losos, 5x více vápníku než pasterizované mléko, 4x více fosforu než mléko, 3x více železa než špenát, 2x více vlákniny než obilné vločky a 2x více draslíku než banány.

Chia semínka jsou prospěšná tím, že

  • snižují riziko zánětů v těle (právě díky omega mastným kyselinám)
  • napomáhají zdravému trávení
  • tvoří zdroj trvalé energie
  • prevence proti kardiovaskulárním onemocnění (snižují špatný LDL cholesterol a zvyšují dobrý HDL)
  • správný vývoj nervové soustavy plodu v prvních třech měsících těhotenství
  • zlepšuje koordinaci pohybů, poruchy pozornosti a duševní bystrost
  • kontrolují hladinu cukru v krvi
  • podporují zdravý spánek
  • obsahují antioxidanty, čímž pomáhají v prevenci rakoviny
  • zahánějí pocit hladu, žízně a únavy

Semínka mají hydrofilní vlastnost, což znamená, že dokáží svůj objem několikrát zvětšit. Prodloužený pocit sytosti je také způsoben tím, že chia obsahují vysoký podíl vlákniny a zdravých tuků. Další specifikem semínek je navázání velkého množství vody na sebe. Když je přidáme do tekutiny, vytvoří semínka kolem sebe jemný gel. Nasátá chia semínka vodou se dostanou až do střev, kde nás rychle a efektivně hydratují. Tato vlastnost je užitečná především při sportu nebo psychickém vypětí.

Výživný rosol navíc může posloužit jako náhražka vajec či oleje. Výhodou semínek je také to, že nemají vůbec žádnou chuť, a tak se přidávají do zeleninových i ovocných salátů, pečiva, smoothies, jogurtů nebo ovesných kaší. Konzumovat se mohou mletá i celá semínka. Jsou vhodná i pro celiaky a diabetiky, protože zpomalují proces trávení polysacharidů a napomáhají tak ke stálejší hladině cukru v krvi. Už jste vyzkoušeli náš chia puding?

0