Chutná sezamová semínka

Plodem sezamu indického jsou tobolky, které v plné zralosti pukají a uvolňují drobná bílá, žlutá, červená, ale i černá semena. Právě ta se dnes už hojně používají jako koření v kuchyních po celém světě. Kromě sladké, jemné oříškové chuti vynikají semínka také tím, že jsou prospěšná pro naše tělo.

O rostlině

Domovem sezamu indického je subsaharská Afrika. Zuhelnatělé zbytky semen byly nalezeny v archeologických výkopech a zařazeny do doby 3 tisíce let před naším letopočtem. Sezam byl kultivován v období Ptolemaiovců ve starém Egyptě a je považován za jedno z nejstarších koření. Zajímavým faktem je, že se jedná o vůbec první rostlinu, která byla pěstována za účelem vytvoření jedlého oleje.

Jednoletá bylina s jednoduchými listy roste převážně v tropických oblastech. Mezi významné producenty řadíme Indii, Čínu, Súdán, Barmu a Ugandu. Bylina dosahuje výšky až jednoho metru. Rostlina má květy zvonkovitého tvaru s růžovou, žlutou nebo bílou barvou. Plod sezamu indického je tvořen tobolky, ve kterých se ukrývají ona sezamová semínka, jež se konzumují. Ta jsou veliká zhruba 3 až 4 mm. Díky všestrannému využití v kuchyni se stal sezam oblíbenou ingrediencí jak slaných, tak i sladkých pokrmů.

Zdraví

Kromě širokého využití v kuchyni, přináší konzumace sezamu i pozitivní účinky na náš organismus. Je to způsobeno tím, že sezam obsahuje vlákninu, bílkoviny, sacharidy, vápník, železo, hořčík, měď, draslík, fosfor, mangan, selen, zinek, sodík, omega-3 a 6 mastné kyseliny, vitamín A, B, kyselinu listovou a pantotenovou. Sezamové semínko má vysoký obsah železa, čímž napomáhá lidem s anémií (chudokrevností). Ženám se doporučuje rovněž jeho konzumace v období menopauzy, protože zmírňuje pocity návalů a pocení. Semínka jsou také bohatým zdrojem lignanů, které bojují proti řadě druhů rakoviny, zejména prsu a prostaty.

Pozitivní vliv má sezam na naše tělo, protože

  • podporuje funkci a detoxikaci jater
  • zklidňuje nervový systém
  • posiluje obranyschopnost
  • upravuje vysoký krevní tlak i cholesterol
  • podporuje tvorbu kostní dřeně, pevnost kostí a kloubů
  • pomáhá v prevenci rakoviny a kardiovaskulárních onemocnění
  • podporuje správné trávení, odstraňuje plynatost
  • zajišťuje pevné a zdravé vlasy i nehty

Použití

Sezamová semínka se hodí jak do slaného, tak i sladkého pečiva a ke zdobení chlebíčků i sušenek. Specifickou chuť dodají pokrmům z rýže a nudlí, grilovanému masu (obzvlášť chutné jsou na kuřeti nebo rybách), majonézám či zeleninovým salátům. Semínka se zpravidla používají jako ozdoba do jogurtů, koktejlů, smoothie, kaší, ovocných salátů, omáček či těstovin. Chybět nesmí ani na bulce od hamburgerů či sushi rolce. Semínka dále vynikají v kombinaci s medem. Jejich doporučená dávka činí 1 lžičku denně. K dostání jsou semínka v různých barvách. Ta černá mají výraznější chuť a používají se jako posyp na pečivo nebo do jogurtů. Krémově bílá semínka mají spíše jemnou chuť, kterou můžete zvýraznit tím, že je pár minut opražíte na pánvi.

Díky vysokému obsahu rostlinných olejů v semínkách, se z nich může vyrábět i sezamový olej. Ten zvyšuje imunitu a pomáhá při stavech fyzického i psychického vypětí. V oleji se nachází látka sezamol, a tak ho můžeme považovat za antioxidant. Rovněž, díky obsahu nenasycených mastných kyselin se podílí na snižování hladiny cholesterolu. Obecně můžeme říct, že konzumace semínek či oleje, má příznivé účinky na náš metabolismus (především na trávení). Pokud trpíte suchou pokožkou, tak sezamový olej je tím pravým řešením. Nemusíte ho používat pouze vnitřně, lze jej aplikovat na pokožku nebo vlasy či použít k masáži těla.

Z čerstvě opražených a rozemletých semínek se připravuje tradiční sezamový krém Tahini k zahušťování kaší, omáček a pomazánek. Krém je také součástí tradiční pomazánky, známé pod názvem hummus. Ze sezamové pasty se též připravují oblíbené cukrovinky jako baklava či chalva. Pokud nechcete ztrácet čas s výrobou těchto produktů, máme pro vás jednoduché řešení. Výše zmíněné produkty si totiž snadno a rychle můžete zakoupit u nás, váš GURMANIAK.

0