Dejte šanci bulguru

Už vás nebaví trávit hodiny u plotny? Máme pro vás řešení. Seznamte se s celozrnnou pšenicí. Dnešní uspěchaná doba si žádá jednoduchá a rychlá jídla na přípravu, a tak je tu bulgur. Právě on splňuje obě uvedené vlastnosti a navíc je pro naše tělo velmi přínosný.

Výroba

Bulgur pochází ze Středomoří, konkrétně z Turecka a zemí Středního východu. Svým tvarem, velikostí i barvou může připomínat kuskus, ale jeho výroba je odlišná. Bulgur se totiž vyrábí z předvařené nalámané celozrnné pšenice, zatímco kuskus z tvrdozrnné pšenice / krupice. Více se o kuskusu můžete dozvědět v našem článku Zdravý a lehký pokrm, to je kuskus. Věnujme se dále už jen bulguru. Ten se vyrábí tak, že se pšenice nejdříve vypere a následně usuší. Poté je drcena, čímž vzniknou menší kousky, které se pomocí sít třídí dle velikostí zlomků na různé frakce. Díky tomu, že je bulgur již předvařený (na rozdíl od jednoduše drcené pšenice označované jako šrot), usnadňuje to jeho následné využití v kuchyni.

Zdraví

Hlavní výhodou bulguru oproti jiným pšeničným výrobkům je ten, že bulgur není oloupaný, a tak si uchovává velké množství živin. Mouka vyrobená z rafinované pšenice má vysoký glykemický index, je ochuzena o živiny a může přispívat k nárůstu hmotnosti. To se samozřejmě netýká bulguru, protože ten má nízký glykemický index. Vedle toho je bulgur přínosným zdrojem fosforu, draslíku, hořčíku, selenu či železa. Dále obsahuje vitamíny zejména A, B a K, omega-3 a 6 mastné nenasycené kyseliny a kyselinu listovou i pantotenovou. Pokud některé z nás trápí kila navíc, je bulgur tím ideálním pomocníkem, protože v sobě ukrývá velké množství vlákniny a nízký obsah tuku. V neposlední řadě bulgur nezpůsobuje nadýmání, a tak ho můžete zařadit i do dětské stravy.

Bulgur je prospěšný, protože

  • odstraňuje toxiny z těla (detoxikuje tlusté střevo)
  • podporuje trávení a správný chod metabolismu
  • stabilizuje nervový systém
  • potlačuje záněty a snižuje vysokou hladinu cholesterolu
  • snižuje vlčí hlady a chutě na sladké
  • se jedná o vhodný doplněk při redukční dietě

Použití

O tom, že příprava bulguru je opravdu snadná, vás rychle přesvědčíme. Zhruba 500g balení bulguru zalijeme 1 litrem vývaru, promícháme a necháme na 25 až 30 minut odstát. Po uplynulé době je bulgur nasáklý vodou a připravený ke konzumaci. Bulgur můžete využít jako přílohu k hlavním jídlům například místo rýže nebo ho smíchat s ovocem či zeleninou a vytvořit tak chutné saláty. Použít jej můžete také jako zavářku do polévek nebo jako náhražku části mletého masa v sekané či karbanátcích. Vynikající je také bulgur v kombinaci s houbami. Rozmanité vaření a dobrou chuť přeje GURMANIAK.

0