Díky za fíky

Už dávno nezdobí fíky pouze vánoční tabuli, díky rychlejší dopravě a moderním technologiím si je můžeme vychutnávat po celý rok. Ne nadarmo se řadí mezi sedm tzv. izraelských plodin, tedy základních živin pro lidský organismus, kam patří pšenice, ječmen, hroznové víno, datle, granátové jablko, olivyfíky. A my bychom je do svého jídelníčku měli také zařadit.

První zmínky o pěstování fíkovníků sahají hluboko do minulosti, kdy se nám dochovaly zkamenělé pozůstatky jejich konzumace na Blízkém Východě, a to již před více jak 11 tisíci lety. Strom pochází původně z jihovýchodní Asie, domovem je patrně i na Balkánském poloostrově a v jižním Španělsku. Avšak od středověku je uměle vysazován po celém Středomoří, a tak se hojně vyskytuje i v této oblasti.

Fíkovník se po světě rozšířil díky tomu, že jeho plody jsou velmi chutné a prospěšné pro lidský organismus. Díky tomu, že fíky patří k vysoce zásaditým potravinám, tak při pravidelné konzumaci můžeme optimalizovat naši hodnotu na 7,0 až 7,4 pH. Tím můžeme vyrovnat kyselé reakce v těle a detoxikovat organismus. Fíky jsou zdrojem trojice nejdůležitějších stavebních látek pro budování kostí, a tedy hořčíku, vápníku a vitaminu K2 ve vyváženém poměru. Díky fosforu působí fíky pozitivně na obnovu kostní tkáně a doporučují se například při osteoporóze. Pro vysoký obsah vlákniny a organických kyselin působí pozitivně na funkci trávicího ústrojí – čistí střeva, mají projímavé účinky, regulují hladinu cukru v krvi, krevní tlak a pomáhají při žlučníkových a jaterních problémech.

Navíc obsahují aminokyselinu tryptofan, díky které poté vzniká v těle serotonin, jež se spolu s endorfinem lidově nazývá „hormon štěstí“. Konzumace fíků nám navnadí lepší spánek, pomáhá zmírnit deprese a obecně zlepší náladu. V zimních měsících určitě oceníme fakt, že z čerstvých fíků je možné připravit nápoj, který zmírňuje bolesti v krku. Stačí povařit pět fíků v litru vody. Tekutinu poté přecedit a vychlazenou vypít, popřípadě dochutit čerstvou šťávou z citronu nebo listy máty. Pozitivní účinek by se měl dostavit do pár hodin.

Fíky mají tu výhodu, že se mohou konzumovat jak v čerstvém, tak sušeném stavu, a přitom neztrácí na svých výživových hodnotách. Pokud váháte nad koupí čerstvých fíků, měli byste vědět, že jejich zralost nejlépe poznáte na omak. Zralé fíky jsou totiž měkké, oproti tomu tvrdé fíky značí jejich nezralost. Většina fíků u nás mívá nafialovou barvu, setkat se ale také můžeme se zelenou nebo hnědou slupkou. Při výběru čerstvých plodů bychom měli kontrolovat právě ji. Slupka fíků je velmi tenká a jakékoliv poškození může značit, že nečistoty a bakterie se okamžitě mohli dostat k dužině. Čerstvé fíky skladujte v chladu (nejlépe lednici) a spotřebujte do 2-3 dnů, protože se rychle kazí. Můžete je jíst i se slupkou, získáte tak více vlákniny. Pokud vám ale slupka při jídle vadí nebo nechutná, snězte pouze dužinu, a to tak, že fíky rozříznete na půl a vnitřek vydlabete lžící.

Skvělou variantou jsou i sušené fíky, které obsahují pouze menší podíl vody, jinak v nich zůstávají všechny živiny jako v čerstvých. U nás pořídíte půl kilové balení 100% sušených fíků natural. Čerstvou chuť jim dodáme tak, že je necháme přes noc naložené ve vodě. Vodu si pak můžeme odlít do skleničky a vypít ji. Skvěle tak nastartujeme svůj metabolismus. Jak čerstvé, tak sušené plody jsou vhodné do ovocných salátů, moučníků, müsli, jogurtů nebo smoothies. Vánoční cukroví můžete obohatit sušenými fíky tak, že je nejprve rozemelete, a poté je přidáte do těsta jako náhražku za cukr (zhruba 3 drcené fíky = 10 dkg cukru). A když si těsto tímto způsobem osladíte, můžete použít i méně tuku, protože těsto bude dostatečně vláčné a získá lahodnou chuť. Pokud trpíte alergií nebo cukrovkou a nemůžete si čerstvé ani sušené plody fíku dopřát, tak nevěste hlavu. Vhodnou alternativou jsou pro vás fíkové listy, které mají prokázané antidiabetické schopnosti.

0