Makadamové ořechy jako králové mezi ořechy?

Přestože makadamové ořechy mají vysoký obsah kalorií a tuků, mohou se právem označovat za krále mezi ořechy, neboť obsahují jedinečné zdroje klíčových živin tak prospěšných a důležitých pro náš organismus. Své jméno získaly po skotském chemikovi a fyzikovi Johnu Macadamovi, který se velmi zasadil o jejich cílené pěstování.

Ořechy pocházejí ze stromu Makadamia, jež se pěstuje v tropickém podnebí Austrálie, Brazílie, Indonésie, Keni, Nového Zélandu a Jižní Afriky. I když se Austrálie řadí mezi největší producenty těchto ořechů, ty nejchutnější prý pocházejí z Havaje. Jejich jemná chuť a křupavá struktura z jejich konzumace dělá doslova potěšení. Po celém světě se pěstuje asi 7 druhů makadamových ořechů, ale pouze 2 z nich jsou jedlé. Konkrétně jsou to druhy Macadamia integrifolia, která produkuje ořechy s hladkou skořápkou a Macadamia tetraphylla, která produkuje ořechy s hrubou skořápkou. A pokud jste si mysleli, že nejtvrdší skořápku má kokos či jiný ořech, není to pravda. Nejtvrdší skořápku má právě jeden druh makadamových ořechů.

V makadamových ořeších nalezneme větší množství stopových prvků jako draslík, fosfor, hořčík, měď, zinek, vápník, stejně tak i antioxidanty jako polyfenoly, aminokyseliny, flavony a selen. Dále jsou bohatým zdrojem vitaminu A, železa, bílkovin, thiaminu, riboflavinu, niacinu a folátů, také sacharidů jako je sacharóza, fruktóza, glukóza a maltóza. Ačkoli ořechy mají vysoký obsah tuků, právě díky omega-7 mastné kyselině (poskytuje stavební bloky pro enzymy, kontroluje spalování tuku a potlačuje chuť k jídlu) a kyselině palmitolejové (zrychluje metabolismus tuků a snižuje jejich ukládání), dochází spíše k úbytku váhy.

Díky výše zmíněným látkám mají ořechy pozitivní vliv na kardiovaskulární systém, snižují cholesterol, podporují imunitu, růst kostí a svalové hmoty, stabilizují srdeční sval, zlepšují paměť a soustředění, prospívají hydrataci pokožky, vlasů, nehtů a pomáhají zlepšovat absorpci živin v těle. Pravidelná konzumace ořechů má prokazatelné účinky na lidský organismus, a tak bychom je měli zařadit do svého každodenního jídelníčku.

Kvůli vysokému obsahu tuků je nutné ořechy správně skladovat, abychom předešli jejich žluknutí, a tak bychom je měli uschovat v uzavřených nádobách v chladu, nejlépe lednici. Takto uskladněné vydrží až 6 měsíců, v mrazáku až 12 měsíců. Čerstvé makadamové ořechy mají mít krémově bílou barvu, pokud jádra začnou tmavnout svědčí to o jejich žluknutí. U nás v obchodě můžete zakoupit ořechy loupané v půl kilovém balení. Kromě ořechů samotných je vhodnou volbou do kuchyně i olej z makadamových ořechů, který se hodí na vaření, pečení, do salátových dresinků či majonézy. Olej může být i skvělým pomocníkem při úpravě jídel vyšších teplot, neboť jeho kouřový bod dosahuje vyšších stupňů (zhruba 210 stupňů oproti 190 stupňům u extra panenského olivového oleje).

0