Objevte kouzlo ořechů

S příchodem podzimu na sobě často pozorujeme úbytek energie a síly. Předcházet těmto stavům můžeme velmi snadno, a to tak, že dodáme našemu tělu koktejl v podobě minerálů, vitamínů a zdravých tuků už v jedné hrsti ořechů. Ořechy jsou totiž zdrojem vysoce kvalitních bílkovin a nenasycených tuků. Obsahují především vitaminy skupiny B, E, hořčík, fosfor, mangan, měď, selen, železo, sacharidy, antioxidanty a další důležité stavební prvky pro náš organismus. Působí na srdeční a cévní choroby, regulují krevní tlak, mají silný protizánětlivý účinek a napomáhají snižovat hladinu cholesterolu. Příznivě ovlivňují dráhy ledvin, plic, tlustého střeva, a rovněž prospívají naší nervové soustavě. Díky spoustě vlákniny, která se v nich ukrývá, navozují pocit sytosti, což je neopomenutelná vlastnost při redukci váhy.

Jednoduše řečeno, jde o velký zázrak v malé skořápce. Ořechů a oříšků existuje široká škála, ale pouze z botanického hlediska můžeme za pravé ořechy nazývat lískové ořechy, kaštany nebo například žaludy. Nicméně v obecné rovině mezi ořechy řadíme všechna semena, která mají tvrdou skořápku (na rozdíl od semínek) a vysoký obsah tuků (oproti obilovinám a luštěninám). Rozlišovat můžeme ořechy burské, lískové, kešu, kokosové, mandle, para, pekanové, pistáciové, vlašské, ale i kolový ořech, makadamový ořech, maledivský ořech, piniový ořech, čufa a jedlý kaštan. Pro každý druh je specifická určitá chuť a odlišný obsah vitaminů a dalších prospěšných látek.

Burské oříšky nebo též podzemnice olejná je výjimečná tím, že své plody schovává v zemi. Plody se používají například při výrobě arašídového másla nebo oleje.

Lískové ořechy jsou hojně pěstované na našich zahradách. Používají se především k výrobě čokolád a jejich olej se využívá v kosmetice a malířství. Mimo to snižují cholesterol, prospívají očím a napomáhají zpomalovat proces stařecké demence.

Kešu ořechy jsou bohaté na železo, zinek a hořčík, zlepšují paměť, imunitu a snižují revmatické bolesti.

Kokosové ořechy se hojně využívají jako přísada do sladkých pochutin, kokos je také oblíbenou složkou v kosmetice, kde se používá v tělových mlécích a sprchových gelech.

Mandle chrání lidský organismus před srdečními chorobami, jsou zdrojem vápníku, hořčíku, železa a vitaminu E, který funguje jako antioxidant a zabraňuje žluknutí tuků.

Para ořechy obsahují vitaminy A, B1, B2, B3, E a D, selen, draslík, vápník, fosfor, hořčík a železo. Dále se z nich vyrábí kvalitní olej, bohatý na vitaminy, který vyživuje a revitalizuje pokožku.

Pekanové ořechy se podobají vlašským ořechům, jsou ale o něco měkčí a nemají tak hořkou chuť. Lze je tepelně upravit, a to naříznutím na špičce do kříže a krátkým opečením na horké plotně.

Pistácie mají nejméně kalorií, kromě toho podporují dobrou náladu, imunitu, nervový systém a také pomáhají v prevenci proti různým typům rakoviny.

Vlašské ořechy obsahují vitamíny E, B1 a B6, sůl, kyselinu listovou, minerály a omega-3 mastnou kyselinu, která zamezuje vzniku kardiovaskulárních chorob.

Kolové ořechy jsou tradičně používaný pro své povzbuzující účinky, protože obsahují kofein, který podporuje soustředění, vytrvalost, pozornost a koncentraci.

Makadamové ořechy obsahují vitamin E, selen, fosfor, vápník, železo a vysoký obsah tuku, který jim dodává krásnou barvu a plnou chuť.

Maledivské ořechy rostou pouze na jediném místě na světě, a tedy na Seychelách. Využívají se k přípravě tradičních pokrmů a plody váží 15 až 20 kg.

Piniové ořechy podporují spalování tělesných tuků. Mají velký obsah bílkovin, podílejí se na tlumení stresu a depresí nebo snižování hladiny cholesterolu

Čufa neobsahuje cholesterol ani lepek a má velmi nízkou hladinu sodíku. Umí regulovat střevní funkce, snižuje cholesterol, působí na kardiovaskulární systém a podporuje hubnutí.

Jedlé kaštany mají pozitivní vliv na naší nervovou soustavu a chrání lidský organismus srdečními nemocemi. Navíc obsahují vitamin C, mají téměř nulový obsah tuku a malé množství bílkovin.

Pro zajímavost přikládáme obsah živin v jedné porci (cca 28g) pro vybrané druhy ořechů:

živinymandlekešuparapistácie
kalorie161155182156
tuky14 g12 g18 g12,5 g
bílkoviny6 g5 g4 g6 g
sacharidy6 g9 g3 g8 g
vláknina3,5 g1 g2 g3 g
vitamin E37% DDD1% DDD8% DDD3% DDD
magnesium19% DDD20% DDD26% DDD8% DDD
  • DDD – doporučená denní dávka

Každý druh ořechů či oříšků poskytuje tělu jinou směs minerálů a vitaminu pro celkové zdraví organismu, a tak je dobré ořechy mezi sebou střídat. Pravidelná konzumace navíc představuje příjemný způsob, jak zlepšit vaše zdraví a udělat něco pro prevenci kardiovaskulárních a dalších chorob. Ořechy můžete konzumovat lehce upražené (a to v troubě při teplotách pod 175°C), solené či nesolené, kořeněné a nebo čistě syrové, což je nejzdravější způsob konzumace. Závěrem chceme dodat, že na našem e-shopu se nachází široká škála oříšků i ořechů, kde si zaručeně vybere každý GURMANIAK.

0