Oblíbená dýňová semínka

Symbolem podzimu i amerického svátku Halloween je bezesporu tykev obecná, která má charakteristickou oranžovou barvu. Vedle dekoračního způsobu využití bychom určitě neměli opomíjet ani její pozitivní účinky na náš organismus v podobě dýňových semínek či dýňového oleje.

Dýně obecná, též nazývána tykev obecná či tykev turek, pochází z čeledi tykvovitých ze Střední Ameriky. Řadí se mezi nejstarší kulturní plodiny, neboť její dochovaná semena jsou z doby 5 000 let před naším letopočtem. Plodem je bobule různého tvaru a zbarvení. Díky rozdílným plodům rozlišujeme několik druhů, kam řadíme například cukety a kabačky, patizony, dýni olejnou nebo špagetovou. Kromě konzumace celého plodu je dýně oblíbená i pro svá semínka. Ta totiž v sobě ukrývají řadu důležitých minerálních látek, živin a vitamínů.

Zdraví

Dýňová semínka obsahují přírodní zdroj zinku (8mg na 100g), který je důležitý pro stavbu kostí a tkání v těle. Mimo zinek se v semínkách nachází také železo, hořčík, fosfor, mangan, vápník, měď, selen a draslík. Dále v nich nalezneme vitamíny A, B1, B2, B3, B5, B6, B12, B15, C, E, D, kyselinu listovou a pantotenovou. V semenech najdeme také velmi hodnotné tuky, esenciální mastné kyseliny skupin Omega 3 i 6 a celou řadu aminokyselin. Dále patří mezi přírodní léky proti různým parazitům a tasemnicím. V době dospívání působí semínka pozitivně proti akné a zlepšují kvalitu nehtů i vlasů. Semínka dále brání v transformaci hormonu testosteronu do formy dihydrotestosteronu, a tak jsou prospěšná pro správnou funkci prostaty.

Dýňová semínka a jejich účinky na tělo

  • udržují zdravý nervový systém
  • přírodní antidepresivum
  • zlepšují trávení a podporují tvorbu žaludečních šťáv
  • podporují zdravý trávicí trakt
  • povzbuzují krevní oběh
  • přirozeně chrání proti osteoporóze
  • snižují vysoký cholesterol
  • regulují správné tuky v organismu
  • pročišťují močové cesty a ledviny
  • pozitivní působení na prostatu
  • mají protizánětlivé a detoxikační účinky
  • prevence buněk před rakovinou a působením volných radikálů
  • napomáhají s růstem nehtů a vlasů

Použití

Nejlepší možnou variantou, jak semínka zdravě konzumovat, je v syrovém stavu. Jedině tak se totiž zachovají všechny jejich prospěšné látky. Doporučená denní dávka činí 25 až 50 gramů, což představuje zhruba hrst syrových dýňových semínek dvakrát denně. Jejich jemná máslová chuť se báječně hodí do polévek, zeleninových a ovocných salátů, moučníků nebo pečiva. A pokud máte obavy z toho, že jsou semínka příliš kalorická, nemějte strach. Obsahují totiž zdravé tuky, které jsou prospěšné pro naše tělo i v době diet, a tak bychom je určitě neměli vynechávat.

Pokud přeci jen zatoužíte semínka dochutit, přinášíme jeden snadný typ. Tmavě zelená semínka bez dřevnatých slupek namočte na čtyřiadvacet hodin do slaného nálevu, poté je sceďte a nechte uschnout. Semínka z jiných odrůd tykve nejdříve povařte deset minut (na litr vody dejte dvě lžíce soli a dva šálky semínek). Poté je usušte a promíchejte s olivovým olejem, následně je rozetřete na pečící papír. Vložte je do předem vyhřáté trouby na 150 °C a pečte cirka 30 minut. Zkrátka do té doby až budou mít semínka zlatavou barvu. V průběhu pečení nezapomínejte semínka míchat a obracet.

Kromě dýňových semínek nabízí GURMANIAK také dýňový olej za studena lisovaný, který si zachovává zdraví prospěšné látky. Dýňový olej je vhodný jak do studené, ale i teplé kuchyně. Výborný je k dochucení dýňové krémové polévky. Používá se také jako součást dresinků, omáček nebo jen tak do salátů.

0