Ovoce andělů, znáte papáju?

Tropické ovoce původem ze Střední Ameriky má pozitivní účinky na lidský organismus. Její silné antioxidační účinky napomáhají snižovat riziko mnoha onemocnění i projevy stárnutí. Papája se řadí mezi tři nejprodávanější exotické druhy ovoce společně s ananasem a mangem. Proč její obliba stále vzrůstá?

O Rostlině

Papája obecná, někdy též nazývána melounová (vycházející z anglického pojmenování melounový strom), je tropická teplomilná bylina dosahující výšky až 10 metrů. Přestože se na první pohled může zdát její tvar podobný stromu, uvnitř kmene se nenachází dřevo. Jedná se tedy o bylinu s dřevnatějícími lodyhami. Rostlina se vyznačuje velkými jedlými plody od 0,5 do 10 kg hmotnosti. Na rostlině se může současně nacházet i 100 kg plodů. Plodit začíná bylina již třetím rokem a vyprodukuje ročně 30 až 150 plodů. Vnitřek plodu je tvořen sladkou, šťavnatou dužinou, která má žlutou, oranžovou až karmínově červenou barvu. Kromě dužiny v sobě plod ukrývá 1000 až 1500 semen, které jsou jedlé s mírně palčivou až pepřovou chutí. Průměrně se rostlina dožívá 25 let, avšak na plantážích dochází k její likvidaci mezi 6 až 7 rokem života, aby dala prostor pro vysazení nových bylin.

Zdraví

Samotný Kryštof Kolumbus se oplýval nad lahodnou chutí tohoto tropického ovoce a přezdíval mu “ovoce andělů”. Proč je papája všemi tolik oblíbená? Důvod je jednoduchý, obsahuje řadu vitamínů, živin a minerálů prospěšných pro náš organismus, a tak bychom ji měli zařadit do našeho jídelníčku. V papáje nalezneme vitamín C, A, B9, draslík a stopové prvky vápníku, hořčíku a vitamínů B1, B3, B5, E a karoten. Díky enzymu papain má papája schopnost štěpit složité řetězce bílkovin, který nám pomáhá ke snadnějšímu rozmělnění masa. Papája také brání vzniku zácpy a dalším projevům dráždivého tračníku. Domorodci využívají k léčbě vředů zase semínka papáji. Vitamín C a lykopen, obsažený v papáji, chrání kůži a udržuje pleť mladistvou.

Papája

  • posiluje přirozenou obranyschopnost
  • zlepšuje funkci střev a urychluje zažívací funkce
  • působí preventivně proti vzniku srdečních onemocnění a vrásek
  • díky silným antioxidačním účinkům pomáhá snižovat oxidační stres
  • vhodný doplněk pro redukční dietu

Papáju můžete jíst jak čerstvou, tak i konzervovanou nebo sušenou. Přidat ji můžete do zeleninových a ovocných salátů, jogurtů, müsli nebo z ní vyrobte kompot, marmeládů, přesnídávku, šťávu či ovocný nápoje. Semen mohou snadno nahradit pepře. Sušená papája se náramně hodí do snídaňových kaší, zdravých svačinek, moučníků nebo ji můžete konzumovat jen tak. Výborná je v kombinaci s oříšky nebo chia semínky. Použít ji můžete také při pečení jako náhradu kandovaného ovoce. Už jste ochutnali naši vánoční tvarohovou štolu s papájou, datlemi a meruňkami?

0