Prospěšná lněná semínka

Pokud hledáte potravinu k podpoře obranyschopnosti těla, která má detoxikační účinky, čímž pročišťuje celé tělo včetně tlustého střeva, a zároveň slouží jako prevence proti rakovině a kardiovaskulárním onemocnění, tak už nehledejte. Všechny výše zmíněné účinky a další v sobě totiž ukrývají drobná semínka lnu.

Rostlina

Len setý se řadí mezi jednoleté byliny původem z regionu mezi východním Středomořím a Indií. Zmínky o jeho pěstování sahají až do starověkého Egypta, kde se mu přezdívalo len nejužitečnější. Jde také o jednu z prvních rostlin domestikovanou během neolitické revoluce, kdy došlo k přechod od společnosti lovců a sběračů ke společnosti usedlé, jejíž hospodářství je založeno na zemědělství. Rostlina dorůstá výšky až 1,2 metru a je pěstována pro lněné vlákno a olejnatá semena. Rostlina kvete od června do srpna jasně bleděmodrou barvou. Plodem byliny je pětipouzdrá tobolka plná drobných semínek s tvrdou ochranou slupkou. Odvětví zabývající se pěstováním a zpracováním lnu se nazývá lnářství. Odpadní produkt lnu, který se označuje jako koudel, se dále používá například k výrobě celulózy. Kromě oděvního průmyslu se len využívá i v potravinářství.

Zdraví

Díky pestrému obsahu výživových látek, které v sobě len ukrývá, bychom ho měli zařadit do našeho jídelníčku. Téměř třetina semínka je tvořena omega-3 mastnou kyselinou, jež má pozitivní vliv na hladinu cholesterolu v krvi, mozkovou i srdeční činnost. Vysoký obsah vlákniny zase prospívá našemu zažívání a oxidanty zbavují naše tělo škodlivin. Lněná semena jsou dále cenným zdrojem vápníku, hořčíku, fosforu, zinku, niacinu, vitaminu C, E, B a obsahují vysoký podíl draslíku.

Jaká je doporučená denní dávka? Pokud chceme lněné semínko zařadit do svého jídelníčku jen k prevenci, měli bychom ho užívat v množství zhruba 20 g nebo 1 lžičky lněného oleje. Při průjmu, zácpě, zánětu, vysokému cholesterolu nebo kardiovaskulárním potížím bychom měli konzumovat denně 25 až 35 g. Tuto dávku lze rozdělit na 2 nebo 3 porce během dne.

Pro nastávající maminky jsou lněná semínka ideální variantou, protože uvolňují porodní cesty a tím usnadňují porod, dále pomáhají nastartovat správnou tvorbu mléka, a tak by je měli zařadit do své stravy několik týdnů před porodem.

Pozitivní účinky lněného semínka

  • zlepšení trávení, pročištění tlustého střeva
  • tvorba střevní mikroflóry (nastolení rovnováhy ve střevech)
  • antibiotické, antiseptické a detoxikační účinky
  • podpora obranyschopnosti těla
  • pročištění jater a ledvin
  • prevence proti kardiovaskulárním onemocněním a rakovině

Použití

Pozitivní účinky lněného semínka se projeví pouze v případě, že je semínko důkladně rozemleto ještě před konzumací. V opačném případě nebude mít semínko na náš organismus žádný vliv, protože pevná slupka chrání vnitřek semínka a náš trávicí trakt ho nedokáže rozmělnit.

Nadrcená semínka se dají konzumovat přímo nebo je můžete přidat do jogurtů, kaší, pomazánek, tvarohu, salátů, salsy, polévek či pečiva. Tuk v semínkách se lépe vstřebá, pokud je budete konzumovat společně s mléčnými produkty nebo potravinami bohaté na bílkoviny (ořechy, cibule, česnek, pažitka). Mějte na paměti, že rozdrcená semínka se rychle kazí. Proto si je nepřipravujte dlouho dopředu. Pro zachování delší doby trvanlivost, skladujte rozmělněná semínka v hermeticky uzavíratelné nádobě v lednici a co nejrychleji spotřebujte. Pokud jste ještě lněná semínka nevyzkoušela, určitě neváhejte. U nás jsou k dostání v kilovém balení. Oživte svůj jídelníček a dopřejte tělu prospěšné látky, váš GURMANIAK.

0