Prospěšná luštěnina, to jsou arašídy

Byť se na první pohled může zdát, že arašídy patří do skupiny ořechů, není tomu tak. Burské ořechy totiž rostou na rostlině podzemnice olejné. Jak název sám napovídá, plody rostliny se ukrývají 3 až 6 cm v zemi a blíže mají spíše k luštěninám než ořechům. Nicméně v obecné rovině řadíme buráky k suchým skořápkovým plodům.

Rostlina

Buráky jsou plodem podzemnice olejné, která se řadí do čeledi bobovitých. Tato rostlina z Jižní Ameriky pochází původně z Brazílie a Peru, kde byla pěstována a domestikována již před 6 000 lety. Díky španělským mořeplavcům se poté rozšířila do Evropy i Afriky. Postupem času si ji oblíbili také v Severní Americe. Dnes je hojně rozšířená po celém světě, nejvíce se jí daří v tropických a subtropických regionech.

Podzemnice kvete žlutě a po oplození nese stopka na svém konci oplozený semeník, který se časem zavrtá do půdy asi 4 – 7 cm hluboko (jde o tzv. geocarpismus). V podzemí se vyvine lusk, jež obsahuje 1 nebo až 7 semen, která se označují za burské oříšky, buráky nebo arašídy. Lusky vynikají svým nápaditým tvarem, který připomíná přesýpací hodiny nebo číslo 8. Měkká, vrásčitá skořápka má světle hnědou až okrovou barvu.

Zdraví

I když arašídy představují jeden z nejrozšířenějších alergenů, jejich konzumace pro lidský organismus s sebou přináší řadu pozitiv, a tak bychom na ně neměli zapomínat. Ovšem jen v tom případě, pokud na ně nejsme alergičtí. V burácích můžeme nalézt přinejmenším sedm alergenů, z čehož nejvýznamnější část tvoří vicilin a konglutinin. Pokud trpíte alergií na ořechy, nemusíte být alergičtí na arašídy a opačně. Důležité je si uvědomit, že podzemnice olejná patří k luštěninám, a tak se můžeme setkat s alergií na olejniny i luštěniny. Projevy potravinové intolerance jsou stejné jako u jiných alergií. Od kožních reakcí až po život ohrožující stavy vyvolané anafylaktickým šokem.

Pokud se při první konzumaci této luštěniny nevyskytly žádné alergické reakce, můžete arašídy ku prospěchu zdraví jíst pravidelně. Přestože jsou energeticky vydatné, pomáhají snižovat hladinu cholesterolu v těle, aniž by zvyšovaly tělesnou hmotnost. Ve 100 g se nachází cirka 590 kcal, 26 g bílkovin, 47 g tuků a 16 g sacharidů, jde tedy o bohatý zdroj bílkovin i tuků. Kromě toho obsahují stopy železa, draslíku, fosforu, hořčíku, vápníku a omega 3 a 6 mastných nenasycených kyselin. Vedle minerálů jsou buráky bohaté také na vitamíny řady A, D, E, B1, B2, B3, B6, kyselinu listovou a pantotenovou. Díky bioaktivní složce, kterou obsahují, působí také jako antioxidanty.

Pozitivní účinky arašídů spočívají v tom, že

  • zlepšují funkci mozku a posilují paměť
  • udržují zdravý nervový systém
  • regulují cholesterol (doplňují dobrý a odstraňují špatný z cév)
  • podporují růst svalové hmoty, stejně tak růst i obnovu buněk
  • urychlují metabolismus
  • podporují trávení
  • zvyšují pocit sytosti na delší dobu
  • slouží jako prevence obezity, cukrovky, srdečních onemocnění a rakoviny

Použití

Burákové oříšky jsou dostupné v mnoha variantách jak nesolené i solené, loupané či neloupané, tak pražené nebo nepražené. Stejně tak je můžeme namáčet v čokoládě, karamelu, jogurtu, pikantním těstíčku nebo wasabi směsi. Jednotlivé varianty se liší chutí, ale také pozitivními účinky na náš organismus. Vedle samotného konzumování arašídů je můžete přidat také do teplé kuchyně. Skvěle vyniknou v asijských pokrmech jako Pad Thai nebo Kung Pao.

Největším světovým producentem buráků je bezesporu Čína, avšak dvě třetiny vyprodukovaných arašídů mizí v ústech Američanů, a tak není divu, že právě odtud pochází arašídové máslo. Tedy produkt, který lze z buráků vyrobit. Tímto máslem si můžete jednoduše namazat pečivo nebo ho přidat do těsta. Kromě másla se vyrábí také arašídový olej, který se používá na smažení. Ať už máte chuť na loupané slané arašídy nebo burákové máslo, u nás najde uspokojení každý GURMANIAK.

0