Římský hrách neboli cizrna

Luštěnina, která byla pravděpodobně vyšlechtěna již před 7 tisíci lety, pochází z oblasti jihovýchodního Turecka nebo Sýrie. Svou jemnou oříškovou chutí obohatí cizrna nejeden pokrm a navíc prospěje vašemu zdraví.

Rostlina

Cizrnu řadíme mezi luštěniny k čeledi bobovité. Jde o jednoleté či vytrvalé byliny se složenými listy s motýlkovými květy. Původní domovinou byliny byl Blízký východ, avšak postupem času se rozšířila téměř do celého světa. Nejvíce rostlin, které rostou planě, nalezneme ve střední a západní Asii, kde se cizrny objevují od nížin až po vysoká pohoří. Rod cizrn zahrnuje cirka 43 druhů, jenž se dále řadí do čtyř podrodů. Někdy se můžete setkat také s pojmy jako španělská fazole, garbanzo nebo římský hrách. Všechna pojmenování však mají na mysli právě cizrnu. V kuchyni se využívá zejména cizrna beraní, která získala svůj název díky tvaru svých semen.

Zdraví

Cizrna je výborná tím, že oproti ostatním luštěninám obsahuje větší množství esenciálních aminokyselin jako lysin, isoleucin nebo tryptofan. Kromě toho se v cizrně také nacházejí prospěšné nenasycené mastné kyseliny, konkrétně kyselina olejová, listová, linolová, pantotenová a omega-3 a 6. Z vitamínů se luštěnina může chlubit zdrojem B1, B2, B3, B9 a beta-karotenu. Vedle toho obsahuje řadu důležitých minerálů, kam patří například draslík, vápník, hořčík, zinek, sodík či železo. Kromě toho obsahuje značné množství vody, bílkovin, sacharidů, vlákniny a je výborným antioxidantem.

Díky tomu, že je cizrna nejsnadněji stravitelnou luštěninou a nenadýmá, stává se tak vhodnou variantou pro lidi trpící potravinovou intolerancí. Ať už máte bezlepkovou, nízkokalorickou, bezcholesterovou, diabetickou či dietu s nízkým obsahem soli, tak cizrnu ze svého jídelníčku nevyřazujte. Její další užitečnou vlastností je také to, že dokáže na delší dobu zasytit, a tak je ideální při redukci váhy.

Cizrna našemu tělu napomáhá při

  • snižování vysokého cholesterolu v krvi
  • regulaci hladiny cukru v krvi
  • zvyšování obranyschopnosti
  • zlepšování trávicího ústrojí
  • správném fungování metabolismu
  • prevenci proti osteoporóze a kardiovaskulárním onemocněním
  • růstu kostí, zubů a nehtů
  • redukční dietě

Použití

Jemná oříšková chuť je pro cizrnu typická, a tak ji mají rády i děti. Všestranné využití cizrny v kuchyni je velmi lákavé. Velkou výhodou je i to, že při vaření a konzervování neztrácí téměř žádné látky, které jsou pro naše tělo tolik žádoucí. Z cizrny můžete připravit jak sladké, tak i slané pokrmy. Velmi vhodnou náhradou za slané chipsy, jsou právě osmažená nebo pečená semena cizrny, která můžete osolit nebo dochutit trochou chilli. K nejznámější receptům se řadí falafel nebo hummus, v celém názvu hummus bi tahini, což znamená cizrna s tahini (pastou ze sezamových semínek). O tom, že s cizrnou rádi vaříme i my, svědčí široká škála našich receptů právě s touto luštěninou. Už jste ochutnali naši pomazánku, falafel či polévku z cizrny? Dobrou chuť přeje GURMANIAK.

0