Rozdílné barvy, rozličné použití aneb vyznáte se v čočce?

Luštěnina, která neodmyslitelně patří na náš talíř v Novém roce, avšak ani potom by neměla chybět v našem jídelníčku, neboť obsahuje řadu prospěšných látek pro tělo. Víte, jaké druhy čočky existují, jak se vaří a jak luštěninu připravit, aby nenadýmala?

Rostlina

Čočka jedlá nebo také kuchyňská se řadí k jednoletým rostlinám patřící do čeledi bobovitých. Původem je luštěnina z Blízkého východu, kde tvořila součást lidské stravy již od neolitu (tedy 8 až 5 tisíc let před naším letopočtem). Rostlina dorůstá až do výšky 50 cm a je pěstována pro svá semena, která jsou ukryta v luscích zpravidla po dvou. Existuje celá řada čoček, které se od sebe liší jak velikostí semen, tak jejich barvou. Konzumovat můžeme od černé, hnědé, hnědočervené, přes zelenou, žlutou až oranžovou čočku. Věděli jste, že první dochovaný recept na čočkový pokrm pochází z Říma zhruba ze 4. století před naším letopočtem. Čočka řadu let také sloužila jako výměnné platidlo při obchodování.

Zdraví

Čočka má třetí nejvyšší obsah bílkovin ze všech rostlin, hned po konopí a sojových bobech, díky tomu se stala v mnoha částech světa nedílnou částí potravy. Čočkové bohatství spočívá v tom, že obsahuje množství vysoce aktivních látek, esenciálních aminokyselin, vlákniny a minerálů, které posilují činnost nervů, mozku, ledvin a trávicího traktu. Pomáhá zajišťovat celkovou vitalitu organismu a duševní rovnováhu. Čočka je také výborným zdrojem železa, vápníku, selenu, hořčíku a draslíku. Čočka také napomáhá stabilizovat hladinu cukru v krvi, a zároveň představuje dostatečnou, pomalu se uvolňující zásobu energie. Obsah živin v čočce dále pomáhá snižovat cholesterol a s pomocí vlákniny působí proti zácpě. Kromě toho je luštěnina oblíbená při redukční dietě, protože podporuje hubnutí. Po její konzumaci se dostaví pocit sytosti, a zároveň správně odvádí vodu z těla ven.

Luštěnina napomáhá

  • k prevenci kardiovaskulárních onemocnění
  • regulovat cholesterol v těle
  • proti zácpě
  • odvádět vodu z těla
  • při hubnutí
  • zvyšovat výkonnost a zahání únavu

Použití

Ještě před tím, než se seznámíme s jednotlivými druhy čočky, je dobré vědět, jak luštěninu správně připravit. Aby nás netrápilo nadýmání, je nutné čočku před vařením namočit. Kromě toho se nám s ní bude také lépe vařit, ideální doba je nechat čočku ve vodě přes noc (avšak postačí i 3 hodiny). Poté ji vaříme v jiné vodě, než jsme namáčeli. Následně ji můžeme mixovat, pasírovat či kombinovat s kořením. Intenzivnější chuť čočky získáme spojením s estragonem, majoránkou, saturejkou, koprem, bobkovým listem, rozmarýnem, bazalkou či tymiánem. Vhodná je také v kombinaci s nakládanou zeleninou.

Luštěnina se namáčí vždy do studené vody, jinak by mohla zkysnout. Voda se NEsolí. Pokud nás trápí méně času, je možné čočku přelít dvojnásobným množstvím vařící vody, přikrýt poklicí vody a nechat dvě hodiny odstát, vodu posléze slít, zalít studenou vodou a uvařit. Anebo můžete použít takový druh čočky, která se nemusí namáčet (červená čočka či beluga). Pro takový druh čočky platí, ji pouze propláchnout studenou vodou a povařit 20 minut. Neloupanou čočku můžete skladovat na suchém, tmavém a vzdušném místě až jeden rok.

Druhy čočky

K nejpoužívanějším druhům u nás se řadí klasická zelená čočka. Ta je vysoce energetická a výživná, protože obsahuje málo tuku. Dále je bohatá na kyselinu listovou a železo, čímž napomáhá předcházet chudokrevnosti. Její semena bývají největší, a proto se také zpravidla nejdéle vaří, ovšem i poté dobře drží svůj tvar.

K tomuto druhu čočky patří také tmavě zelená čočka Puy pocházející z francouzské oblasti Le Puy-en-Velay. Ta je označována za nejkvalitnější druh čočky. Při vaření neztrácí svůj tvar, a tak se nemůže stát, že by se rozvařila. Semena jsou drobnější a její chuť se náramně snoubí s masem, převážně červeným a zvěřinou.

Dalším typem je hnědá čočka Pardina, někdy označována jako španělská čočka. Vyniká zejména svou oříškovou chutí. Povrch čočky je hnědý, vnitřek však přechází do světlejší barvy. Přestože jsou semena tvrdá, mají tendenci se rozvařit. Hnědá čočka je v průměru velká asi 0,5 cm a hodí se například do salátů.

V indické kuchyni nesmí chybět žlutá čočka, která dobře chutí v kombinaci se všemi druhy indického koření, zejména s kari. Žlutá čočka obsahuje velké množství vitamínu B6, železa, selenu, zinku a vlákniny, a tak se často používá jako hlavní náhražka za maso. neměla by chybět v žádné vegetariánské kuchyni.

Pokud žlutou čočku oloupeme a rozpůlíme, získáme tak čočku červenou. Díky tomu se čočka vaří kratší dobu a není nutné ji předem namáčet. Červenou čočku tvoří bohatý zdroj železa, selenu, fosforu, zinku, vitamínu B6. Červená čočka se výborně hodí pro miminka již od prvních měsíců při zavádění tuhé stravy, a díky absenci nadýmavých látek i pro kojící matky. Uvařit se z ní dá chutná polévka nebo ji lze přidat do salátů čipomazánek.

Ani následující druh čočky se nemusí namáčet ve vodě a co víc, při vaření krásně drží svůj tvar. Řeč je o černé čočce Beluga, která se často přirovnává ke kaviáru. Její zemitější chuť se výborně hodí jak do salátů, tak do různých nádivek, polévek či pomazánek.

Posledním zmíněným typem je slonovinově bílá čočka, přezdívaná v Indií jako urad dal. Jde vlastně o černou čočku, která se loupa, a tak má jemnější chuť i strukturu. Díky tomu ji lze přidat do polévek, omáček nebo z nípřipravit spolu s rýží knedlíčky. Rozmanité barvy přináší různé chutě i nespočet pokrmů, které můžete z čočky uvařit. Už jste ochutnali naši čočkovou polévku s klobásou? Dobrou chuť přeje GURMANIAK.

0