Tělu prospěšné sušené švestky

Říkají vám něco odrůdy Katinka, Stanley, Tophit, Mirabelka, Čačanská najbolja, Chrudimská nebo Brydská slíva? Pokud ne, nevadí. Řeč je totiž o švestce, lidově přezdívané slívě, kterou si dnes představíme. Přináší tělu řadu prospěšných látek, a tak bychom ji měli do svého jídelníčku určitě zařadit.

Švestka pochází z Kavkazu, odkud se rozšířila do celého světa. Jedny z nejstarších pecek našly archeologové už v předhistorických sídlištích a ve vykopávkách z doby Římské říše. Původní švestky měly drobnější plody, které se podobaly dnešním trnkám. Na naše území se švestka dostala již v 5. století se Slovanskými kmeny. Ovoce roste na slivoni švestka neboli švestce domácí. Plodem stromu je švestka, modré až fialové barvy s lehce nasládlou chutí. Švestku jíme v syrovém, kompotovaném, konzervovaném, tekutém i sušeném stavu.

Zdraví

V minulých letech patřily sušené švestky neodmyslitelně spolu se sušenými jablky na štědrovečerní tabuli. Dnes toto tradiční ovoce spíše vystřídali fíky, datle, ananas, papája a mnohé další, přesto bychom na švestky neměli zapomínat. Sušené švestky obsahují řadu vzácných minerálů, vitamínů, vlákniny, třísloviny, antioxidantů a betakarotenu. Jsou zásobárnou vitamínu C, B, A, E, selenu, vápníku, draslíku, železa, fosforu, manganu, jódu nebo například zinku. Sušené švestky obsahují oproti čerstvým švestkám vyšší množství kalorií, zároveň ale omezují ukládání tuku do podkožních zásob. Přesto bychom to s jejich konzumací neměli přehánět, doporučenou denní dávkou tvoří 12 ks sušených švestek.

Pravidelnou konzumací sušených švestek

  • předcházíte zánětlivým onemocněním kloubů a kostí
  • čistíte a detoxikujete organismus
  • chráníte srdce a podporujete srdeční funkci
  • zlepšujete hojení ran
  • pomáháte tělu při chudokrevnosti nebo redukční dietě
  • podporujete trávení a tvorbu červených krvinek, stejně tak i paměť
  • snižujete hladinu špatného cholesterolu
  • upravujete stav cukru v krvi (prevence před vznikem cukrovky)
  • zpomalujete proces stárnutí a zkvalitňujete stav nehtů, vlasů a pokožky

Z vědeckého výzkumu dr. Bahrama Arjmandiho navíc vyplynulo, že jedním z nejúčinnějších prostředků proti řídnutí kostí ve vyšším věku, je právě konzumace sušených švestek. Ovoce dále obsahuje velké množství vlákniny, která pomáhá pročišťovat trávicí systém a snižuje vstřebávání špatného cholesterolu. Švestky jsou také zdrojem pektinů, díky kterým se nám zvyšuje pocit sytosti, a tak pomáhají při redukci váhy.

Tip na závěr

Pozitivní účinky sušených švestek si můžeme vychutnat i v tekuté podobě. A to tak, že si vyrobíme domácí nápoj, který nás zahřeje v zimních měsících, a zároveň napomůže lepšímu trávení. Na jeho výrobu potřebujeme 250g sušených švestek, které zalijeme dvěma sklenicemi studené vody a odložíme na dvě hodiny. Poté je i s tekutinou přelijeme do hrnce a přidáme další vodu. Celkový objem bude činit necelé 2l. Dále přidáme kousek celé skořice, pár kousků hřebíčků a špetku pomerančové/ citronové kůry. Celou směs vaříme zhruba dvacet až třicet minut. Po vychlazení si už jen vychtnáváme tento lahodný nápoj. Dobrou chuť vám přeje GURMANIAK.

0