Zdravý a lehký pokrm, to je kuskus

V současné době tvoří základní složku téměř každého zdravého jídelníčku. Vyrábí se mletím a drcením tvrdozrnné pšenice, tzv. semoliny, která je pro jeho výrobu tou nejlepší. Jde vlastně o jednozrnnou těstovinu ve tvaru drobných kuliček pocházející ze severní Afriky a Blízkého východu. Znáte kuskus?

Výroba

Kuskus se vyrábí z tzv. semoliny, a tak ho můžeme zařadit mezi těstoviny. Semolinové těstoviny jsou vyrobeny z pšeničné krupice (semoliny), která je umleta z kvalitní tvrdé neboli tvrdozrnné pšenice. Následně se pšenice podrtí a tvaruje do drobných kuliček. V zemích původu se kuskus připravoval mícháním krupice z pšenice, ječmene či prosa s moukou. Vzniklé těsto se kropilo slanou vodou do té doby, dokud se nezačaly tvořit hrudky. Ty se poté třely mezi dlaněmi, dokud nevznikly miniaturní kuličky. Nakonec se kuskus sušil na slunci, čímž se prodloužila jeho doba skladování. Kuskus se poté vařil ve speciální nádobě nad vroucí vodou nebo společně s připravovaným pokrmem. Kromě základní barvy se můžeme setkat také s oranžovým kuskusem (barveným pomocí dýně v Tunisu) nebo sytě žlutým (obarvovaným pomocí šafránu v Alžírsku). Dnes už máme k dispozici předvařený kuskus, a tak se nám i výrazně zkrátila doba přípravy od původního receptu.

Zajímavostí je to, jak se kuskus rozšířil do Evropy. Velkou zásluhu na tom mají severoafričtí přistěhovalci ve Francii. Odtud se šířil dále po Evropě. Například do Izraele se kuskus dostal v roce 1948 spolu s židovskými přistěhovalci z arabských zemí a dnes ho považují za součást národní kuchyně.

Zdraví

Semolinové produkty obsahují velké množství lepku, a tak nejsou vhodné při bezlepkové dietě. Pokud porovnáme klasické těstoviny s těmi ze semoliny, tak nám jasně vychází, že semolinové těstoviny jsou daleko kvalitnější. Může za to fakt, že se nerozvařují, uchovávají si svůj tvar a navíc lahodí oku, protože mají výraznější barvu. Semolinové těstoviny dokonce obsahují vyšší podíl minerálních látek, vitamínů, bílkovin a vlákniny. Avšak na paměti bychom měli mít, že obsah vitamínů, minerálních látek a vlákniny, vždy záleží na stupni vymletí mouky. Další velkou výhodou je i to, že mají nízký glykemický index. Po konzumaci semolinových těstovin se nám pomaleji zvyšuje hodnota krevního cukru v krvi.

Když se zaměříme přímo na kuskus, tak ho můžeme označit za zdroj vitamínů skupiny B (především B1, B2 a B6) a minerálních látek (například fosforu, železa, vápníku nebo hořčíku). Klasický kuskus obsahuje těchto látek méně. Ten celozrnný se vyrábí z celých pšeničných zrn i se slupkami, a proto obsahuje více vitamínů a hlavně vlákninu. Celozrnný kuskus se také doporučuje konzumovat i při držení nejrůznějších redukčních diet.

Mezi pozitivní účinky kuskusu patří to, že

  • je výborným antioxidantem, protože chrání tělo před nemocemi
  • ničí volné radikály
  • prevence proti kardiovaskulárním onemocněním a rakovině
  • pomáhá detoxikovat organismus
  • zlepšuje činnost trávicího ústrojí
  • je lehce stravitelný a nutričně vyvážený
  • dodává tělu pocit sytosti a energii
  • je vhodný při redukční dietě

Použití

Na rozdíl od jiných těstovin, se kuskus nevaří ve vodě. Nýbrž se zalije vroucí vodou (nejlépe však vývarem v poměru 1:2 – kuskus:voda), promíchá, zakryje pokličkou a nechá se cirka 5 – 15 minut odstát. Do změklého kuskusu můžeme přidat trochu olivového oleje nebo másla na zjemnění. Potom už je jenom na nás, jak si kuskus dochutíme. Díky tomu, že dodává tělu energii a pocit sytosti, přestože působí lehce, tak se hodí do každého jídelníčku (kromě bezlepkového). Své místo si může najít jak ve zdravých snídaních, svačinách, tak i hlavních chodech.

Připravený kuskus můžete přimíchat do nejrůznějších salátů s grilovanou zeleninou a sýrem, s fazolemi, kukuřicí a čerstvou zeleninou, s rajčaty a mozzarellou, s rozličnými druhy masa nebo použít jako zavářku do polévky. Dochutit ho můžete různým kořením, pro ostřejší chuť doporučujeme harissu. Hodí se také k přípravě sladkých jídel. Jeho chuť vyniká v kombinaci s mlékem, rozinkami nebo mandlemi. Z kuskusu si můžete také připravit snídaňovou kaši s jogurtem, ovocem nebo oříšky. Dobrou chuť a gurmánský požitek vám přeje GURMANIAK.

0